De afgelopen twee weken

26 mei 2017 - Can Tho, Vietnam

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat op mijn blog heb gezet, ondertussen is er ook weer veel gebeurd.

Ik ga twee weken terug in de tijd. Op vrijdag 12 mei hebben we een appartement in de stad bekeken. Via een docente (Miss Ha) op de universiteit waren we aan dit adres gekomen. Tijdens de bezichtiging is ze met ons mee gegaan, zodat we met de verhuurder konden communiceren.
Het was een erg luxe en ruim appartement. We waren onder de indruk en hadden niet verwacht zoiets te vinden hier in de stad. De prijs was dan ook aan de hoge kant, maar gelijk aan de kosten van kamers op de campus. We zouden 12 miljoen Dong betalen per maand, dat is ongeveer 500 euro. Toch hebben we besloten om hier niet te gaan wonen. Er waren twee slaapkamers met een badkamer, maar dit zou betekenen dat één van ons altijd door iemand anders zijn slaapkamer moet om gebruik te maken van de badkamer. We vervolgen dus onze zoektocht!

Na de bezichtiging zijn we met zijn drieën gaan eten bij een restaurant, op advies van Miss Ha. We zijn gezwicht voor de steak met friet, maar dat kun je beter niet doen in dit land. Westers eten kunnen ze hier niet zo goed bereiden. Het vlees was erg taai en de frietjes slap, maar het was het proberen waard. Omdat we nog een beetje trek hadden zijn we doorgefietst naar de avondmarkt. Hier hebben we weer een heerlijke crêpe met vers fruit gehaald.

Zaterdag was een rustig dagje. Samen met Niels ben ik naar de supermarkt gegaan om weer wat brood en drinken te halen. In de avond zijn Luc, Niels, Dion en ik naar het restaurant gegaan waar we eerder hot pot hebben gegeten. Dit keer kregen we De bbqeen kleine bbq op tafel en vlees en vis. We merkten al snel dat het vlees wat ze hier gebruiken waarschijnlijk de restjes zijn, het bestond dan ook voornamelijk uit pezen en harde delen. De vis was daarentegen wel smakelijk, maar dat is natuurlijk ook een lokaal product. Omdat we ook dit keer nog niet helemaal gevuld waren, zijn we naar een ander restaurant gefietst. Luc wist hier nog iets lekkers te bestellen: gebakken rijst. Je krijgt een soort grote rijstkoek op tafel met daarnaast een sausje. Je breekt een stukje van de koek af en smeert er wat op. Het was erg lekker! De rijst zelf smaakt naar de rijstwafels die je in Nederland in de winkel koopt.

Zondag ben ik na de lunch met Dion naar het zwembad geweest. De andere Nederlandse studenten wisten een hotel waar je tegen betaling gebruik kan maken Het zwembadvan het zwembad. Dit hotel wordt met name gebruikt door Vietnamezen, doordat het net buiten het toeristische gedeelte ligt. Aangezien de mensen hier in Vietnam liever uit de zon blijven, is het zwembad overdag helemaal uitgestorven, ideaal voor ons! Het was heerlijk om even een duik te kunnen nemen in het water en vervolgens in de schaduw van een bananenboom op een bedje op te kunnen drogen.

Maandag heb ik weer stage gelopen. In de avond ben ik met Niels en Dion naar het Noedels etenrestaurant geweest waar ik al eerder heb gegeten met een aantal Vietnamezen. Hier hadden we twee schalen met noedels en vlees besteld, wat heerlijk smaakte! Dit een goed adresje en zeker iets waar we terug gaan komen.

Dinsdag was het de hele dag slecht weer. Ik ben op mijn kamer gebleven, maar ben wel bezig geweest voor mijn stage. Er is die dag enorm veel regen gevallen en delen van de campus en de hoofdstraat waren onder gelopen.  In de avond heb ik dus maar bij de kantine gegeten, wat ook niet erg is voor een dagje.

Woensdag ben ik de dag begonnen met het inpakken van mijn tas. Samen met Luc, Merlijn, Niels en Dion heb ik een paar dagen geboekt naar het bounty eiland van Vietnam: Phu Quoc! Hier zal ik een apart verhaal over schrijven, die volgt snel!

Maandag heb ik eerst maar eens uitgeslapen, want zo'n reis is toch best vermoeiend. Na de lunch ben ik naar de fietsenwinkel geweest om mijn band te laten plakken, want die was lek. Toen ik duidelijk had gemaakt wat het probleem was, kreeg ik een stoel aangeboden en gingen ze meteen aan de slag. Ze hebben er een nieuwe binnenband ingezet, dus ik kan weer lekker door de stad heen fietsen! 's Avonds zijn we met ons Phu Quoc clubje en wat Vietnamese meisjes uiteten geweest. Er is in de stad een restaurant waar je goed sushi kunt eten, niet bepaald Vietnamees, maar wel erg lekker!

Dinsdagochtend had ik met Xuan, een Vietnamees meisje afgesproken. Ze heeft me wat Vietnamese woorden geleerd en ik heb haar geholpen met Engelse uitspraak. Het was erg gezellig en we hebben dan ook 2,5 samen buiten gezeten. In de middag heb ik aan mijn stage gewerkt. Na het avondeten ben ik nog naar de supermarkt geweest om wat eten en drinken in te slaan voor de volgende dag. Ik had namelijk te horen gekregen dat ik woensdag mee mocht doen aan de pomptesten.

Woensdag moest ik vroeg opstaan, al had ik mijn wekker verkeerd gezet, waardoor ik een kwartier voordat ik op college moest zijn wakker werd. Om 6 uur op het college zijn is ook wel heel vroeg! Mijn begeleider kwam me met de taxi ophalen bij de Dormitory, uiteindelijk was ik maar een paar minuten te laat. Een aantal andere studenten zaten in een andere taxi. We zijn eerst bij een restaurant gaan ontbijten en vervolgens verder gereden naar het bedrijf Pepsico. Dit is onder andere het bedrijf van pepsi cola en 7up. Op de locatie in Can Tho wordt grondwater opgepompt en gebruikt voor de productie van het drinkwater wat hier verkocht wordt. Na een korte instructie werden we verdeeld over de installaties. Om 9 uur begonnen we met de eerste meting. Elk kwartier moesten we de grondwaterstand opmeten en dat voor 8 uur lang. Op een gegeven moment ben je er wel zat van. Gelukkig had ik aardige studenten om me heen en zaten we in de schaduw. We kregen uiteraard flesjes water van het bedrijf en er was een lunch verzorgd.
Nadat we de metingen hadden uitgevoerd zijn we met de hele groep gaan eten in de stad. Mijn begeleider staat er om bekend veel eten te bestellen en wel een drankje te lusten, nou dat heeft hij waar gemaakt!
Als eerste kwamen er twee grote platen met vis en bladeren en mochten we onze eigen springrolls maken, erg lekker. Vervolgens kwam er inktvis met een sausje en gebakken kikker op tafel. Ook dat smaakte niet verkeerd! De kikker bestond echter voor het grootste deel uit botjes, maar de kleine stukjes vlees smaakten bijna hetzelfde als kip. Vervolgens kwamen er nog twee grote pannen op tafel met een soort vissoep/bouillon met grote stukken vis erin. Uiteindelijk toch een geslaagd dagje.

Donderdag heb ik eerst weer wat langer uitgeslapen. Rond lunchtijd viel er een Ondergelopen straat op de campusenorme bui, ik zat net op de fiets en was helemaal doorweekt. Het water bleef weer aardig op straat staan, wat leuke beelden oplevert. In de middag ben ik weer aan stage bezig geweest.

Ook vandaag heb ik weer stage gelopen. Vanavond gaan we een ander huis bekijken, dus ik ben erg benieuwd.

Het verhaal over Phu Quoc komt er ook snel aan!

Liefs,
Iris

1. Koos:
    Hallo Iris,

Nou je vermaakt je wel lees ik. Ga zo door.
    Koos
  2. Wouter en Marloes:
    26 mei 2017
    Lieve Iris, wat leuk om te lezen wat je allemaal weer hebt beleefd !
    Je bent nu alweer bijna vijf weken in Vietnam en het leven daar went aardig heb ik het idee.
    Omdat je niet zelf kan koken mòet je wel uit eten, maar zo leer je wel veel gerechten kennen uit de Vietnamese keuken . En of het nou inktvis,kikker of gebakken rijst is ; knap dat je alles probeert en meestal wel lekker eet !
    Ik ben benieuwd naar je belevenissen op het "bounty -island " en ook of het lukt om andere woonruimte te vinden !
    We horen het wel!
    Veel plezier met alles, succes met je stage en een dikke kus van mij !
  3. Jenny:
    26 mei 2017
    Wat geweldig om te lezen wat jij allemaal onderneemt!
    Ook leuk om te lezen wat je allemaal eet. Bij sommige gerechten denk ik brrr maar knap dat je het toch opeet!
    Je bent al een poosje weg van hier, wat doe je het daar super!
    Dikke kus van ons!
  4. Oma Alie en opa Klaas:
    26 mei 2017
    Lieve Iris. wat weer een belevenissen. Wij hebben ons ingespannen om al deze gebeurtenissen bij te benen, want jouw schrijfwijze neemt ons als het ware bij de hand.Dit vinden wij bijzonder knap. Wij zien dan ook uit naar de volgende aflevering. Je bent trouwens dagelijks nog een beetje bij ons in de vorm van de nog steeds uitbundig bloeiende viooltjes. Graag wensen wij je alle goeds toe en dat natuurlijk met een stevige knuffel. Oma en Opa.
  5. Wouter:
    26 mei 2017
    Zo zo... Dat zijn weer leuke belevenissen! Je hebt daar al een aardig ritme opgebouwd, leuk om te lezen. En inmiddels kun je beginnen aan een culinaire reisgids over Can Tho! Bepaalde gerechten zien er smakelijk uit andere minder. En nu weet je ook waarom Streep graag kikkers eet, alhoewel goed bereid ze mij ook goed smaakten. Lieverd geniet nog van je verblijf, dan kunnen wij meegenieten op deze blog. Kus van je vader.
  6. Riny:
    27 mei 2017
    Lieve Iris. Wat weer een geweldig leuk verhaal. Je hebt je draai er wel helemaal gevonden. En wat leuk dat je zo ondernemend bent :)
    Dikke knuf, Riny
  7. Annemiek:
    31 mei 2017
    Hoi Iris, ha, het is gelukt met de pomptesten. Dat wilde je graag meemaken toch? En er staan bijzondere gerechten op het menu daar. Ik weet niet of ik me zou durven wagen aan kikker. ...... mijn ondernemende nichtje wel hoor, top!
    Leuk om op afstand met je mee te leven!
    xxxxx