Halong Bay, Hanoi en de terugreis

30 augustus 2017 - Utrecht, Nederland

Hoi allemaal!

Inmiddels zijn Daan en ik al bijna 3 weken thuis. Toch mist er nog een laatste verhaal over het einde van onze vakantie, dus bij deze!

Op zondagmiddag 6 augustus zijn we de buurt rondom ons hotel in Hanoi gaan verkennen. We zaten vlakbij een meer en zijn daar op een terrasje neergestreken. We bestelden wat te drinken en een groot bord met vers fruit, heerlijk!
De straat was afgezet en er een stond een bandje te spelen, waar we uiteraard even zijn blijven staan. In de avond hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje, terwijl de regen en het onweer ons vergezelde.

Maandagochtend zouden we opgepikt worden voor onze tour naar Halong Bay. Het duurde aardig lang en na een telefoontje bleek dat ze ons vergeten waren. Toen het busje er was, zagen we dat er een verkeerd hotel en adres doorgegeven was.
Na een busrit van zo'n 2,5 uur kwamen we aan in de haven van Halong Bay. We hoefden niet lang te wachten of we werden op een klein bootje gezet die ons naar de grotere boot toebracht. Na een welkomstdrankje kregen we de sleutel van onze kamer. We zaten op het middelste dek en de kamer zag er goed uit. Na een half uur werden we weer verwacht voor de lunch. De lunch was erg uitgebreid met allemaal verschillende Vietnamese gerechtjes. Na de lunch moesten we ons klaarmaken om te gaan kajakken en zwemmen. We werden met het kleine bootje naar een vlot gebracht waar de kajaks lagen. We moesten door een kleine grot varen, waarna we in een lagune terecht kwamen. Dit was erg mooi en we hebben er zelfs een paar aapjes gezien! Na het kajakken gingen we naar een andere plek waar we eerst naar het uitzichtpunt geklommen zijn (ik voelde de kuiten al snel branden na de wandeling in Sapa). We hadden nog wat tijd over en zijn dus even lekker het water ingedoken. We werden weer opgewacht door onze reisleider en zijn met de hele groep teruggebracht naar de boot. Deze had het anker uitgegooid met een prachtig uitzicht op de karstbergen die uit het water komen. Helaas is zo'n boot tour door Halong Bay erg toeristisch, dus je wordt altijd omgeven door andere boten en toeristen. Bij aankomst op de boot kregen we weer wat te drinken en vers fruit. Zonsondergang in Halong BayOndertussen konden we gaan genieten van de prachtige zonsondergang op het buitendek. Ook het diner was weer erg uitgebreid en lekker. Na het diner hadden we de mogelijkheid om te gaan vissen op inktvis. Helaas hebben we niks gevangen! We zijn niet al te laat op bed gegaan, want het ontbijt werd al vroeg geserveerd. Na het ontbijt zijn we weer op het kleine bootje gestapt die ons dit keer naar een grote grot heeft gebracht, de surprise cave. Met wat uitleg van onze reisleider werd het een sommige onderdelen een stuk interessanter. Bij terugkomst op de boot kregen we een workshop in het maken van springrolls. We hebben het recept overgenomen en gaan ze zeker nog een keer maken hier in Nederland. De chef heeft ale springrolls gefrituurd en ze werden onderdeel van alweer een zeer uitgebreide lunch. Helaas was de boottocht na de lunch tot zijn einde gekomen. We werden met de bus weer terug gebracht naar ons hotel in Hanoi.

Woensdag 9 augustus was onze laatste echte dag. We zijn na het ontbijt door de stad gaan lopen en kwamen uit bij een oude gevangenis voor politieke gevangenen. Het was indrukwekkend om te zien in wat voor omstandigheden deze De gevangenis in Hanoimensen hebben moeten leven. Het was dan ook zeker een bezoekje waard.
Na een lunch zijn we uitgekomen bij de kathedraal van Hanoi. Na kathedraal hebben we nog een bezoekje gebracht aan een pagode die in het meer ligt. Hierna zijn we ergens neergestreken om wat te drinken en een lekker ijsje te eten. Het was warm in Hanoi en we waren beide aardig uitgeblust. We hebben nog wat souvenirwinkeltjes bezocht om een waaier te kopen voor mij. Hierna hebben we nog een lekker biertje gedronken en zijn we terug gegaan naar ons hotel. We hadden alvast een deel van onze tas ingepakt en konden dus genieten van onze laatste diner in Vietnam. Na het inpakken van wat laatste spullen, was het tijd om te slapen.

Om 5.15 uur ging de wekker. Even checken of we echt alles hadden ingepakt en om 6 uur werden we opgehaald door een auto die ons naar het vliegveld zou brengen. We waren er iets eerder dan gepland en konden dus nog rustig ontbijten voordat de incheckbalie open zou gaan. De vlucht van Hanoi naar Moskou duurde ongeveer 10 uur, maar voelde erg lang. Het was nog ochtend en we licht buiten, dus slapen zat er niet echt in. Na een drukke overstap op Moskou, was het nog maar 3,5 uur vliegen naar Düsseldorf. Hier kwamen we om 22.00 uur aan.Aangekomen in Düsseldorf
Mijn ouders stonden ons op te wachten  en we hebben met zijn vieren nog even gezellig wat gedronken op het vliegveld. Hierna zijn we in de auto gestapt en rond half 2 waren we terug op ons vertrouwde plekje in Utrecht.

Inmiddels zijn we weer helemaal gewend aan het leven in Nederland en kijken we terug op een fantastische reis!

Veel liefs,
Daan en Iris

1. Wouter en Marloes:
    30 augustus 2017
    Lieve iris en Daan, leuk om je laatste verhaal te lezen Iris; wat zijn die drie maanden stage achteraf eigenlijk snel gegaan ! We blijven het knap vinden dat je in je eentje dit avontuur in het verre Vietnam bent aangegaan en er iets leuks van hebt weten te maken! En jullie reis samen was natuurlijk het hoogtepunt ! Zoveel gezien en beleefd samen en jullie hebben nieuwe kanten van jezelf leren kennen, en daar heb je je hele verdere leven profijt van ! Bedankt voor je prachtige verhalen Iris, we hebben ervan genoten maar we zijn ook blij dat jullie weer gezond en wel in Utrecht zijn !! Liefs en dikke kus, Pap en mam.
  2. Koos:
    30 augustus 2017
    Wat een belevenisvolle vakantie krijg er zelf haast zin in.
    Nu maar weer met de beide benen op de grond en op naar de volgende vakantie.
    Veel plezier en succes met alles wat jullie te doen staat.
    Koos
  3. Oma Anke:
    31 augustus 2017
    Lieve Iris en Daan, wat een mooi slot aan jouw verblijf in Vietnam, Iris en jullie fijne vakantie. Heerlijk dat jullie weer veilig thuis zijn, want deze oude oma vond het toch een bar spannende onderneming! Geniet nog veel na van jullie mooie foto's en herinneringen. Veel liefs en tot gauw, Oma
  4. Annemiek:
    1 september 2017
    Lieve Iris en Daan,
    Wat fijn dat jullie deze bijzondere stage konden afsluiten met een heerlijke vakantie samen. We zijn heel benieuwd naar de foto's. Je zult waarschijnlijk nog heel vaak terugdenken aan dit avontuur in Vietnam Iris. Als je in de toekomst de sterke kanten van jezelf moet benoemen heb je zeker wat te vertellen. Gelukkig zijn jullie ook blij samen weer in Utrecht te zijn! Succes met studie en werk en we hopen jullie snel weer 'live' te zien. Liefs, Hein en Annemiek