Een kijkje op mijn kamer

16 mei 2017 - Can Tho, Vietnam

Hallo!

Het leek me wel eens tijd worden om wat kiekjes van mijn kamer te laten zien.

Ik verblijf in de Dormitory B, dat is een complex van 8 gebouwen met kamers. Ook heb je op de campus nog een Dormitory A. Er zitten hier zo'n 60.000 studenten op de universiteit en een groot deel daarvan heeft een plek nodig om te verblijven.
Voor ons als 'buitenlanders' is het makkelijk om een meerpersoons kamer alleen te betalen en heb je dus alle privacy. Dat is niet het geval voor de Vietnamese studenten. Zij verblijven met 4 tot soms wel 10 mensen op één kamer. Ik moet er zelf echt niet aan denken! Van privacy is dan geen sprake meer, en dat voor een aantal jaar.

Ik heb dan ook gelukkig een kamer voor mij alleen. Er staan wel twee bedden in, Mijn slaapplekjemaar verder is het erg ruim. De bedden zijn aardig breed, wat wel erg lekker is.
In het midden van de kamer staat een grote tafel waar ik aan kan eten en werken. Daarnaast dient hij ook voor een groot deel als opslag, want dat gebeurt nou eenmaal met mij en eettafels. Die kunnen niet opgeruimd blijven!

Er hangen een aantal stalen buizen aan de muur waar ik mijn kleren aan heb gehangen. Gelukkig kon ik in het winkeltje kledinghangers vinden. Ik hoef niks op Plek voor alle klerente vouwen en alles droogt nagenoeg kreukvrij op. Daarnaast maakt het de kamer gelijk een stuk voller en gezelliger.

In de kamer staat ook een koelkast, waar ik dankbaar gebruik van maak. Bij de supermarkt heb ik wat kleine bakjes yoghurt, la vache quirit en sapjes gehaald. Een broodje in de ochtend is toch nog lekkerder dan een bord met rijst of noedels. Daarnaast is het heerlijk om wat flessen met water koud te leggen. De ton met water die bovenop de koelkast staat is helemaal lauw van temperatuur. Maar wel erg handig dat ze hier tonnen De koelkast en kluisjesmet 20 liter water verkopen, dat is een stuk goedkoper dan flessen van 1,5 of 5 liter.

Via een schuifdeur kom je in de badkamer terecht met een aparte douche en wc. De wc was wel aan een schoonmaakbeurt toe bij aankomst. Dit is te danken aan het feit dat bijna alle Vietnamezen gaan staan op de bril. Dat laat natuurlijk allemaal vieze voetafdrukken achter. Dit is ook wel een probleem bij toiletten in restaurants, ze nodigen niet echt uit om op te gaan zitten..
Maar ik ben blij dat de kamer op de campus alles privé heeft!
De douchekop hangt erg laag en komt net iets boven mijn schouders uit. Nu is dat niet echt een groot probleem en komt er gelukkig een goede straal uit de kop. Daarnaast is de temperatuur van het water op drie standen in te stellen en is er De wastafel en wasmachinealtijd warm water. Al is het eenmaal voorgekomen dat ik een uur lang geen water had, maar dat loste zichzelf weer op.
Verder beschikt de badkamer over een wastafel en een wasmachine. De wasmachine doet er maximaal 40 minuten over. Echte vlekken zullen er niet uit gaan denk ik, maar alles wordt wel lekker fris.

Gelukkig beschikt de kamer ook over airconditioning. Het was de eerste dagen even zoeken naar een juiste temperatuur om in te slapen, maar helemaal uit was geen optie. Gisternacht werd ik wakker van de warmte, omdat de airco was uitgevallen. Ik heb het in de ochtend direct gemeld bij de mensen van het service center. Tegen de verwachting in hebben ze er direct werk van gemaakt. Toen ik aan het eind van de dag terug kwam van stage deed alles het weer. Toch wel erg fijn!

Vanuit mijn kamer heb ik uitzicht op de stalling voor alle brommers en fietsen. In het begin werd ik wakker van alle geluiden die de brommers produceren. Gelukkig ben ik daar inmiddels wel aan gewend!

Aangezien Dion, Niels en ik allemaal een eigen kamer hebben, zijn we aan het rondkijken voor een huis of appartement buiten de campus. Iets huren zal niet duurder worden dan het geld wat we nu uitgeven aan onze kamers. Daarnaast missen we een keuken waar we zelf eten kunnen maken. Nu ben je verplicht om er altijd op uit te gaan om ergens te eten. Af en toe zou het wel lekker zijn om zelf wat te maken en thuis te blijven.

De rest van de foto's zijn te zien in het foto album.

Liefs,
Iris

1. Frank:
    16 mei 2017
    Leuk om te zien hoe je woont, Iris! Het ziet er keurig uit zeg en wat een ruimte! Ik had geen idee dat er zoveel studenten waren! Gelukkig hoef je deze ruimte niet te delen met 9 anderen... Ik kan me wel voorstellen dat het gezelliger is als jullie met zijn drieën iets kunnen huren. Ben benieuwd.
    En de wc's zijn dan misschien niet schoon, ze kunnen wel heel netjes brommertjes neerzetten zie ik :-). Liefs, Frank
  2. Oma Anke:
    16 mei 2017
    Ha fijn, jouw verhaal met foto's. Ik kom dan even bij jou op bezoek. Je woont toch wel comfortabel, maar het idee van met z;n drieen een huis biedt inderdaad wat meer gemak en en zelf eten koken. Jouw verhalen worden al een stapeltje, goed hoor! Veel liefs.
  3. Wouter en Marloes:
    Leuk idee Iris!
    Je had ons via skype al een kleine rondleiding gegeven maar zo zien we nog veel meer van je kamer ! Aan ruimte heb je in ieder geval geen gebrek en het is luxe dat je eigen sanitair, een wasmachine en een koelkast hebt ! Je moet er inderdaad niet aan denken om daar met z,n tienen te verblijven...wat dat betreft zijn jullie daar echt rijke westerlingen ! Het zou inderdaad fijn zijn als jullie nog eigen woonruimte vinden ; 3 maanden lang uit eten gaan gaat ook vervelen. Maar tot die tijd heb je er een prima plekje! Veel plezier en een dikke kus
  4. Annemiek:
    16 mei 2017
    Hoi Iris, wat leuk dat we kunnen zien hoe je woont op dit moment. Het ziet er best goed uit hoor en je hebt er een gezellig plekje van gemaakt vind ik. Ik ben benieuwd of jullie kunnen verhuizen naar iets met keuken. Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk is zelf weer eens te kunnen koken.
    Heb je overigens nog deel kunnen nemen aan de de pomptesten? Succes daar.
    Liefs van ons hier XXX
  5. Riny:
    Lieve Iris.
    Wat leuk om even in je kamer te kunnen kijken. Je moet er toch niet aan denken dat je zo'n ruimte nog met anderen zou moeten delen, voor zo'n lange tijd.....
    Wel fijn dat je zoveel ruimte hebt, maar ik kan me voorstellen dat je op zoek gaat naar een appartement waar je ook kunt koken.
    Ik lees je verhalen altijd met veel plezier:)
    Dime knuf, Riny
  6. Riny:
    Oeps, dikke knuf......
  7. Riny:
    Oeps, dikke knuf...
  8. Oma Alie en opa Klaas:
    18 mei 2017
    Lieve Iris, bedankt voor je rondleiding door je tijdelijk verblijf. Het komt ons als heel acceptabel over.Het is jammer dat je er niet kunt koken en een zelfgekozen hap klaarmaken. Dat je hieraan behoefte hebt kunnen wij ons heel goed voorstellen. Wie weet wat je in de nabije toekomst nog tegen komt. Wij wensen je hierbij alle goeds en zien uit naar je volgende verhaal. Oma enOpa.