Ninh Binh en Sapa

6 augustus 2017 - Hanoi, Vietnam

Hoi!

Hier alweer het volgende verhaal van onze reis.

Op maandag 31 augustus zijn we aangekomen in Ninh Binh. Dit keer hadden we een iets nieuwere trein en deelden we de coupé met twee Fransen, we hebben dus redelijk goed geslapen! Vanaf het station in Ninh Binh zijn we met de taxi naar onzeDe brug naar de pagode homestay gebracht. Het lag tegen de rand van de karstbergen aan, wat erg mooi was! Na een ontbijtje en wat rust, hebben we in de middag een motorscooter gehuurd om een pagode te bezoeken. Het was de heetste plek die we tot dusver hadden gehad. Onze weer app gaf een temperatuur van 39 graden aan, waarbij de gevoelstemperatuur op 54 graden lag. We zijn dan ook pas wat later op de middag op de scooter gestapt. Om bij de pagode te komen moesten we aardig wat trappen op, wat veel energie kost met dat hete weer! De pagode was tegen de berg aan gebouwd en zelfs deels in de berg. De grot was Nog meer zweetdan ook een enorme verkoeling en aan de andere kant van de berg hadden we een enorm mooi uitzicht. Het landschap was uniek om te zien en we genoten er allebei enorm van! Na nog wat trappetjes op en af gelopen te hebben waren we toe aan een banaantje, gekocht van een oud vrouwtje bij de pagode. We zijn nog een stukje de andere kant opgelopen, waar we uitkwamen bij een klein meertje. Na ons bezoekje hadden we honger gekregen en hebben we een simpel Vietnamees tentje opgezocht. Hier hebben we lekkere gegrilde eend gegeten. Bij de homestay hebben we nog een biertje gedronken en wat gelezen, tot het weer in een keer omsloeg. Het begon enorm hard te waaien en de regen kwam met bakken uit de lucht. We hadden een kleine lekkage aan het dak van onze kamer en ook de kozijnen van de deur en het raam waren niet bestemd tegen de regen. Gelukkig hebben we het verder droog gehouden.

Dinsdagochtend zijn we vroeg opgestaan en na een ontbijtje op de scooter gestapt. Lief!We zijn naar een plek gereden waar we een boottocht konden maken door mooie gebied. Helaas waren we tegelijk met een grote groep Vietnamezen en werd de rustige natuur verstoord door geschreeuw en gejoel. Na de eerste stop zijn Daan en ik mee gaan peddelen met onze roeister, waardoor we een voorsprong wisten te behalen en geen last meer hadden van het lawaai. We zijn 3 keer gestopt bij een tempel en ongeveer 9 grotten doorgevaren met ons bootje. De toch duurde zo'n 3 uur en de omgeving was echt prachtig! Na de boottocht zijn we weer op de scooter gestapt en zijn naar een Varen tussen de bergenandere pagode gereden, helaas bleek deze dicht te zijn. We zijn via wat andere wegen terug gegaan en konden op deze manier goed de omgeving verkennen en genieten van het natuurschoon. We hebben in de homestay gegeten en wat gedronken, waarna we niet te laat op bed gingen.

Woensdag hebben we onze spullen weer ingepakt en zijn we aan het begin van de middag op de trein gestapt richting Hanoi. In Hanoi hebben we even wat gedronken en een leuk tentje gezocht voor het eten. Om 22:00 uur zou onze nachttrein richting Sapa vertrekken. De trein richting Sapa was wat luxer dan de eerdere treinen. We Wachten op de treindeelden de cabine met een Italiaan en een fransman. We hebben een prima nachtje gehad, maar wel kort. Om 6:20 kwamen we aan in Lao Cai, waarna we met een busje naar ons hotel werden gebracht. Hier aangekomen hebben we ontbeten, waarna onze kamer klaar was. Ik was behoorlijk moe en moest eerst even bijslapen. In de middag hebben we wat door het stadje gelopen en heerlijk gegeten.
We hadden voor vrijdag en zaterdag een trekking geboekt via het hotel.

Vrijdag werd ik helaas ziek wakker, waardoor we de trekking moesten afblazen. Ik ben na het ontbijt weer in bed gedoken en heb nog een paar uur geslapen. RondWandeling in het parkeen uur of 2 voelde ik me weer fit genoeg om wat te doen. We zijn naar een park gelopen aan de rand van het stadje. Aangekomen bij het uitzichtspunt waren alle bergen om ons heen verdwenen in de wolken, geen uitzicht dus! We hebben vervolgens nog wat gegeten, waarna we een biertje hebben gedronken met één van de Nederlandse jongens die ik kende uit Can Tho. Voor Daan was het best wel een saai dagje, niet zoals we hadden gepland.

Op zaterdag was ik gelukkig weer helemaal beter en konden we onze trekking doen van 16 km. Helaas was het aan het regenen, waardoor we geacht werden om regenlaarzen aan te doen, het hotel heeft deze speciaal voor de wandelingen. Maar in Vietnam zijn ze niet berekend op mannen met schoenmaat 45, dus Daan heeft zich uiteindelijk in iets te kleine laarzen weten te frommelen, maar met het idee om schone en droge voeten te houden. Samen met twee Italianen en onze lokale gids werden we naar een dorpje in de buurt gereden. Hier begonnen we aan onze wandeling. Met poncho en regenlaarzen liepen we de paadjes omhoog en omlaag.Daan in zijn mooie regenkleding Ook deze dag was het uitzicht verhuld door de wolken, dat was erg jammer! We hebben geluncht onder het afdak van een basisschooltje, waarna we een kijkje mochten nemen in het huisje van de lokale mensen. Hier in het noorden wonen verschillende volken en de mensen hebben maar weinig geld. Alles wat verbouwd wordt in de bergen is voor het eigen gebruik van de mensen, niks om te verkopen. Als ze nieuwe kleren nodig hebben, dan gaan ze naar het dorp met een varken of wat kippen om die te verkopen. We hebben genoten van de wandeling en ondanks de wolken toch veel mooie dingen gezien. Lokale mensenTerug in het hotel hebben we al onze natte kleren in plastic tassen gestopt en snel een douche genomen. Daarna hebben we even ergens wat gegeten en om 19.00 uur werden we opgehaald met de auto. Om 21:10 uur zou onze trein weer terug gaan naar Hanoi. We hebben helaas niet zo goed kunnen slapen als de heenrit. We zijn nu even aan het bijkomen in ons hotel in Hanoi.

Nog maar een paar dagen te gaan en dan zit het er helaas al weer op...

Heel veel liefs,
Daan en Iris

1. Annemiek:
    Lieve Iris en Daan,
    WoW, wat maken jullie in korte tijd veel mee zeg! Ik heb net alledrie jullie verhalen achter elkaar gelezen :-)
    Superleuk en bijzonder hoor. Hopelijk hebben jullie de poncho's niet teveel meer nodig en genieten jullie nog volop van de laatste dagen daar. Veel plezier nog en een goeie terugreis straks.
    Liefs en xxxxx
  2. Wouter en Marloes:
    6 augustus 2017
    Wat een schitterende landschappen hebben jullie gezien en wat een leuke foto's. Jullie genieten er zichtbaar van en hebben geloof ik alle vervoersmiddelen gebruikt die er maar zijn ! Nog een paar mooie dagen , geniet er maar van en tot gauw !!
    Liefs en een dikke zoen voor allebei !
  3. Jenny:
    Lieve Daan en Iris!
    Wij hebben genoten van jullie verhalen, ik het ook even aan oma voorgelezen!
    Dikke kus van ons allemaal!
  4. Oma Anke:
    6 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's en verhalen; ik geniet er enorm van! Fijn dat je zo gauw weer opgeknapt bent, Iris. Nog een paar fijne dagen, hoor, veel liefs voor jullie allebei en Tot Ziens!
  5. Oma Alie en opa Klaas:
    9 augustus 2017
    Wat fijn dat jullie ons deelgenoot hebben gemaakt van jullie bijzondere vakantiereis. Wij hebben erg genoten van het verhaal en de mooie foto,s. Graag wensen wij jullie een behouden thuisreis en hopen jullie binnen niet al te lange tijd in levende lijve te mogen ontmoeten. Nu eerst hartelijk gegroet en een dikke knuffel van oma en opa.