Week 3 in Can Tho

12 mei 2017 - Can Tho, Vietnam

Hoi allemaal,

Het is weer tijd voor een update vanuit Can Tho.
Het vorige verhaal was geëindigd voor het weekend, dus daar ga ik mee beginnen.

Zaterdag was het natuurlijk tijd om even lekker uit te slapen. Bij de lunch kwam ik Celina tegen en het leek ons leuk om de middag bij het zwembad te besteden. Ook Niels was van de partij en met zijn drieën gingen we op pad. We waren nog paar minuten onderweg of er kwam een brommertje heel rustig voorbij gereden. Nu is dat niks raars hier, aangezien er heel veel mensen zijn die even gedag willen zeggen. Dit keer waren het echter mensen met minder goede bedoelingen. Celina had voor de verandering een keer haar tas in het mandje voor de op fiets gelegd. Voordat je besefte wat er gebeurde waren de twee mannen op de scooter met de tas ervan door. Na een poging om achter het brommertje aan te gaan, die natuurlijk veel sneller was dan wij op de fiets, was er lichte paniek. Gelukkig waren er een aantal Vietnamezen die vroegen wat er aan de hand was en ons begeleiden naar het politiebureau dat een paar honderd meter verderop was. Aangezien het een uur of 2 was, lagen alle politiemensen nog lekker een dutje te doen. Het duurde dan ook even voordat ze allemaal op gang waren gekomen. Gelukkig bleven de andere Vietnamezen bij ons en hadden iemand gebeld die goed Engels sprak. Die kon uiteindelijk helpen met de verklaring af te leggen, en die door iemand anders te laten vertalen. Gelukkig zat er alleen wat geld en een gloednieuwe telefoon in de tas, maar verder geen belangrijke documenten of pasjes. Uiteindelijk moesten er een stuk of 5 formulieren ingevuld worden, moest het paspoort gebracht worden door haar huisgenoten en dat allemaal op rustig tempo. Het middagje zwemmen werd een middagje politiebureau, want het heeft uiteindelijk 4 uur geduurd voor we weg konden. Aangezien het politiebureau naast een stoplicht zit, waren gedurende het rode licht alle blikken op ons gericht. Zelfs binnen val je dus op en ben je reuze interessant, helemaal als je bij de politie bent! Gelukkig is alles geregeld en heeft de reisverzekering inmiddels al een vergoeding gegeven. Alle andere Nederlandse studenten waren ook naar het bureau gekomen en uiteindelijk hebben we met zijn allen nog gegeten.

Zondag ben ik weer lekker rustig begonnen en ben gaan lunchen met Niels. In de middag zouden we naar de supermarkt gaan, maar omdat het sleuteltje van zijn stuurslot was afgebroken, hadden we eerst een andere missie. Gelukkig zit er vlak bij de campus een fietsenwinkel en daar zijn we lopend heen gegaan. Omdat ik er al twee ben geweest werd ik al herkend en ze kwamen meteen kijken wat het probleem was. Na enig gepruts heeft hij sleuteltje uit het slot weten te halen en ons verwezen naar de overkant van de straat, waar heel toevallig een sleutelmaker stond! Daar hebben we nieuwe sleutels laten maken en kon de fiets eindelijk weer van het slot. We zijn gelijk door gegaan naar de supermarkt waar we allebei nog niet waren geweest. Dit keer was het echt een hele grote winkel waar ze alles verkopen. Tot mijn geluk kwam ik bij de bakkerij een bruin brood tegen, die ging mee voor het ontbijt! Al roken de vers gebakken stokbroden ook wel erg lekker. De stokbroden kom je in het zuiden meer tegen, omdat de Fransen dit deel in handen hebben gehad. In de avond ben ik met Niels en Dion ergens in de stad gaan eten.
Ze zijn het hier niet gewend om iedereen een aparte maaltijd voor te schotelen. Het eten wordt altijd gedeeld, en de porties per bord zijn dan ook erg groot! Daar moeten we nog wel eens aan wennen en de bediening ook als we om 3 aparte maaltijden vragen!

Maandag ben ik na een rustig ochtendje gaan stage lopen. Rond een uur of 5 had ik een gesprek met mijn begeleider. Daar zijn nog een aantal dingen duidelijk geworden. Aan het eind van deze maand gaan ze beginnen met de pomptesten, niet meer op de campus, maar bij het bedrijf Pepsico dat gevestigd is in het industriegebied bij Can Tho. Het is nog niet helemaal zeker of ik daar aan mag deelnemen, aangezien er een aantal formaliteiten geregeld moeten worden vanwege het feit dat ik een buitenlandse student ben. Ik hoop dat het gaat lukken, want ik ben er altijd dol op om zulke tests in de praktijk uit te mogen voeren.
In de avond had ik weer afgesproken om met Niels en Dion te gaan eten. Dit keer bij een restaurant waar we al eerder zijn geweest. Na het eten zijn we op de fiets gestapt en hebben ons begeven naar de eerder benoemde rooftopbar. Dit keer heb ik daar een heerlijke kokosnoot smoothie genuttigd bij het prachtige uitzicht. Omdat we vroeg zijn begonnen konden we na ons drankje nog langs de avondmarkt. Op advies van de andere Nederlandse studenten hebben we bij een kraampje een Het kraampje met de heerlijke crêpescrêpe gehaald. Ik had de mixed crêpe wat inhield dat hij belegd werd met aardbei, banaan en klein beetje nutella. Dat was echt een heerlijke afwisseling voor alle rijst en noedels! Zeker een adresje om vaker langs te gaan.

Ook op dinsdag ben ik weer bezig geweest met mijn stage, maar nu ook een keer in de ochtend. 's Middags ben ik met Dion naar de supermarkt geweest. Ik miste namelijk nog een bord en mes zodat ik mijn broodje lekker op kan eten! Voor het avondeten zijn Niels en ik naar de kantine op de campus geweest, lekker makkelijk. De avond heb ik verder besteed aan het kijken van een etappe van de Giro, op mijn laptop.

Woensdag heb ik niks bijzonders gedaan naast stage lopen. Ook deze avond heb ik gegeten bij de kantine op de campus en heb ik daar nog wat langer gezeten en een boekje gelezen.

Je raad het al: Ook gisteren bestond onder andere uit stage lopen. Voor het avondeten ben ik weer samen met Niels en Dion op zoek gegaan naar een leuk plekje. We kwamen bij een restaurant uit, waarbij we bij binnenkomst direct werden aangesproken door een Vietnamees die daar met zijn vrienden zat. Ik kreeg een glas bier in mijn hadden gedrukt om te proosten. Daarnaast vond hij het erg leuk om met ons kennis te maken. Hij kwam vervolgens bij ons zitten om te helpen met bestellen. Dit was een van de weinig restaurants waar ze een Engelse menukaart hebben. We wilden een hot pot bestellen, maar de man bleef beweren dat ze die niet hadden. Terwijl de ober zei van wel. Uiteindelijk duurde het enorm lang en was het verwarrend, maar we hebben toch ons eigen eten besteld: een hot pot!
Een hot pot is eigenlijk niks anders dan een pan met bouillon waar je je eigen etenDe hot pot in moet koken. Maar ik moet zeggen dan het wel wat gezelligs heeft om rond pannetje te zitten. Het mooie is ook dat je geen idee hebt wat je nou in de pan gooit. Het zijn allemaal onbekende stengels/ bladeren en noem maar op. Maar ondanks dat smaakt het lekker! We kregen ook nog een bord met zeevruchten op tafel zoals kokkels, inktvis en andere tentakeltjes. Ook erg smakelijk! Die hadden we alleen wel te danken aan de miscommunicatie van onze 'hulp'.

Het leven hier begint al wat normaler te worden en ook de stage begint op gang te komen. Dat is wel erg fijn om de dagen mee te vullen. En daar ben ik immers ook voor gekomen! Het tempo ligt wel lager, maar het zijn geen 3 maanden vakantie.

Afgelopen week was het te merken dat het regenseizoen langzaamaan begint. Het is veel bewolkt geweest, want ik wel lekker vind, want dan is niet zo enorm heet en hoef je je niet compleet in te smeren met zonnebrand. Daarnaast vallen er meer regenbuien en soms wel meerdere op een dag. Vaak duren ze niet heel lang, maar komt er wel een flinke hoeveelheid water naar beneden.

Dit was weer een update van mijn week.

Liefs,
Iris

1. Wouter en Marloes:
    12 mei 2017
    Lieve Iris, wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt ! Zo te lezen heb je je draai aardig gevonden en beleef je dagelijks wel leuke nieuwe dingen ! En fijn dat je stage wat op gang begint te komen. Succes en geniet van alles wat er op je pad komt !
    Heel veel liefs en een dikke zoen !
  2. Wouter:
    12 mei 2017
    Fijn dat je structuur in je leven hebt weten te krijgen! De tijd gaat snel!
    Wat is het toch heerlijk om je verhalen en belevenissen op deze manier te volgen.
    Blijf genieten, ontdekken en vooral schrijven!
    Kus van je vader.
  3. Annemiek:
    Hoi Iris,
    Wat een avontuur weer, op dat politiebureau. Gelukkig dat de schade meeviel en zo te lezen zijn de Vietnamezen wel behulpzaam. Grappig dat de fietsenmaker je herkent. Lang en blond heeft zo z'n voordelen dus,ha, ha..... We zullen voor je duimen dat je aan de pomptesten deel kan nemen! Zou fijn zijn als dat gaat lukken he.
    En de hot pot ziet er smakelijk uit. Interessante berg groene stengels ernaast.... Lekker! Het was weer een leuk verhaal om te lezen.
    XXX, Annemiek
  4. Els:
    12 mei 2017
    Mooi verhaal Iris en het is net of we een beetje bij je zijn ! Fijn dat eindelijk je stage op gang komt en ik hoop dat het leerzaam en interessant voor je is .
    Leuk je bouillon-fondue ; dat klinkt beter dan hot pot !!
    Liefs van je tante ! Els
  5. Koos:
    Hallo Iris,
    Het leven begint weer wat normaal te worden. De draad van studie en stage lekker opgepakt. Daaromheen veel verkenning van de omgeving het eten de gewoontes etc. Nou dat lijkt allemaal goed. Ga lekker zo door en het is mooi om op de hoogte te zijn van het wel en wee. succes verder.
  6. Jenny:
    Lieve Iris!
    Wat heb jij je belevenissen weer prachtig verwoord! Fijn dat je eindelijk kunt beginnen met je onderzoeken. Wat een ervaringen! Dikke kus van de Arkies!
  7. Oma Alie en opa Klaas:
    Oma en Opa:
  8. Riny:
    12 mei 2017
    Wat weer een leuk verhaal heb je geschreven. Fijn dat je stage gaat lopen. En leuke mensen ontmoet waar je leuke dingen mee doet.
    Ik geniet van je verslagen :)
    Dikke knuf , Riny
  9. Oma Alie en opa Klaas:
    Oma en Opa:
    Lieve Iris, wat heb je ons weer een aantal belevenissen voorgeschoteld! Wij hebben geprobeerd de genoemde maaltijden een beetje mee te proeven, maar dit lukte niet erg goed. Wat de stage betreft lijkt er ook van een begin sprake zo blijkt uit je verhaal. Wij hopen dat het je mag brengen wat je er van verwacht. Graag wensen wij je van hieruit alle goeds toe , in gedachten vergezeld met een hele dikke knuffel.
  10. Ingrid:
    13 mei 2017
    Leuk Iris, om jouw avontuur een beetje mee te mogen beleven
  11. Frank:
    14 mei 2017
    Lieve Iris, wat een goed verhaal weer. Leuk om te lezen dat je steeds meer je weg weet te vinden. Wat leer je veel nieuwe dingen, over het eten, de cultuur, het verkeer, de mooie plekjes, en hoe je praktische problemen moet oplossen met warm water, een kapotte fiets en een gestolen tas. Knap hoor, hoe je het allemaal doet!
    Fijn dat je stage zelf ook steeds meer vorm begint aan te nemen. Ik hoop voor je dat je echt het veld in mag voor de pomptesten! Veel liefs, Frank
  12. Riny:
    15 mei 2017
    Een reactie van oma Kalk: lieve Iris, wat fijn dat ik mooie berichten en foto's van je heb gelezen en gezien. Een hele fijne stage, en heel veel plezier. Veel liefs, oma kalk