De eerste week in Can Tho

30 april 2017 - Can Tho, Vietnam

Hoi allemaal!

Zoals beloofd een wat persoonlijker verhaal over de belevenissen van mijn eerste week in Vietnam.

Woensdagochtend had ik afgesproken met mijn begeleider. Mijn verwachting was dat ik de gehele dag zou besteden aan mijn stage. Hierbij had ik gehoopt in een klas mee te draaien en wat uitleg over het project te krijgen, waarbij ik meteen kennis kon maken met studenten hier op de campus. Dit was echter niet het geval. Na overleg heeft mijn begeleider een student opgebeld om een rondleiding te geven over de campus en me vervolgens te helpen met de aanschaf van een nieuwe simkaart en fiets. Dit was een erg aardige redelijk goed Engels sprekende jongen. Hij heeft me meegenomen achterop de scooter voor een korte rondleiding. Vervolgens zijn we de stad in gegaan en begaven we ons opeens tussen het chaotische en drukke verkeer. Ik was erg blij dat ik op dat moment niet zelf hoefde te sturen! Na het regelen van de simkaart zijn we koffie gaan drinken met één van zijn vrienden. Met zijn drieën zijn we op zoek gegaan naar een geschikte fiets voor de komende 3 maanden. Voor 900.000 dong (36 euro) heb ik een tweedehands fiets op de kop getikt, zie foto's. Hij is dan wel

Mijn nieuwe fiets

wat aan de kleine kant, maar rijdt verder prima. Na mijn stage mag ik de fiets weer bij dezelfde mensen verkopen, prima deal dus. Hierna hebben we nog gezellig geluncht op de campus, gelijk een nieuwe plek om regelmatig terug te keren.

Na een leuke ochtend en begin van de middag was ik toch behoorlijk moe. Bij terugkeer op m'n kamer veranderde mijn gevoel enorm. Het valt me tegen hoeveel studenten hier Engels spreken, wat het moeilijk maakt om contact te leggen en zomaar op mensen af te stappen. Daarnaast is het zo dat je aan de andere kant van de wereld zit dan de mensen waar je alles graag mee wil delen en dat de cultuur en het klimaat compleet verschillend zijn met wat je gewend bent. Dit gaf me een heel sterk gevoel van eenzaamheid en ik had dan ook geen idee wat ik nou eigenlijk aan doen was. Dit viel mij zoveel zwaarder dan ik verwacht had.

Gelukkig had ik donderdagochtend weer afgesproken met mijn begeleider. Hij zou me de sleutel geven van het kantoortje waar ik aan mijn stage kan werken. Zoals het hier wel vaker zal gaan denk ik, was hij er een uur later dan afgesproken. Ik heb een werkplek gekregen op het kantoor waar ook een aantal docenten werken en een viertal Nederlandse studenten. Met een van hen heb ik inmiddels contact, maar ik ben ze nog niet in persoon tegengekomen. Ik zou een aantal documenten krijgen om door te lezen. Dit duurde wel erg lang, waardoor ik besloot om maar terug te gaan naar mijn kamer. Dat maakte het ook niet echt beter, omdat ik me weer heel erg eenzaam voelde.
Ik ben uiteindelijk maar een stukje gaan lopen over de campus. Hierbij kwam ik een groepje studenten tegen die mij toch wel een interessant persoon vonden. Ik ben naar ze toegelopen en er was één meisje (Xuan Dang) dat gebrekkig Engels sprak. Uiteindelijk kwamen we erop dat ze elke vrijdag een club hebben waar ze Engelse uitspraak oefenen. Ik heb aangeboden om hiermee te helpen, wat ze heel erg leuk vond. We hebben contactgegevens uitgewisseld en vanaf volgende week ga ik ze helpen met Engels. Diezelfde avond kreeg ik een berichtje van Xuan of ik het leuk zou vinden om met haar de volgende avond in de stad te gaan eten. Dat hoef je mij geen twee keer te vragen!

Deze ontmoeting en uitnodiging hebben mij enorm goed gedaan en vertrouwen gegeven dat dit toch wel een hele leuke tijd kan gaan worden. Het is een kwestie van tijd om te wennen aan alle nieuwe dingen een draai te vinden in het dagelijks leven.

Voor vrijdagochtend had ik afgesproken om met één van de jongens die me geholpen heeft met de fiets. We zouden koffie gaan drinken om, jawel, 7 uur in de ochtend! Ik heb nog nooit zo vroeg op een terras gezeten, maar het leven begint hier wat eerder. Het was erg leuk om de dag op deze manier te beginnen! We hebben dan ook tot bijna half 11 daar gezeten. Ik heb vervolgens nog een poging gedaan om te beginnen met het lezen van de documenten, maar dit keer was het internet de boosdoener. Dus uiteindelijk heb ik me maar een vrije middag gegeven.

Om 5 uur werd ik opgehaald door Xuan. Weer achterop de scooter door het drukke verkeer. We kwamen uit bij een heel simpel restaurantje met mini tafels en krukjes. Ik kwam dan ook met mijn knieën boven de tafel uit, maar dat maakt het ook wel weer grappig. Xuan had haar lievelingsgerecht besteld voor ons beide. Het gerecht heet Bò né en bestond uit varkensvlees, ei en rundvlees, geserveerd met stokbrood en wat sla. Het werd geserveerd op een gietijzeren plaat, die nog gloeiend heet was van de bereiding. Het smaakte erg goed! Ondanks het gebrekkige Engels kun je toch een hele hoop dingen bespreken en het was dan ook heel gezellig.

Gisteren heb ik heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan. In de middag ben ik op de fiets gestapt om me tussen de toeterende brommertjes te begeven. De bestemming was een winkelcentrum zo'n 2,5 kilometer verderop. Dit is niet zo ver, maar door het beklemmende gevoel van al die brommers, uitlaatgassen en hitte, voelt het toch verder. Het was een groot winkelcentrum van zo'n 7 verdiepingen, waar enorm veel kleren en luxe producten verkocht werden. Stiekem had ik gehoopt op wat meer authentiek Vietnamese dingen, maar die kun je wellicht beter in de wat kleinere winkeltjes zoeken. Er was dan ook niet heel veel bijzonders te zien. Het hoofddoel was de supermarkt, wat altijd een leuke plek is in het buitenland. Ze hebben hier een groot aantal onbekende vruchten en groenten, maar ook bier zoals Heineken, Hoegaarden en Leffe wordt hier gewoon verkocht. Met wat schoonmaakspulletjes voor mijn kamer en wat te drinken ben ik weer vertrokken richting de campus.

Ook vandaag is een rustig dagje voor mij. Ik heb heerlijk op het terras gezeten en een boekje gelezen. Ook een fietstochtje over de campus is erg leuk vanwege alle nieuwe bomen, planten en dieren die te zien zijn. Het is dit weekend erg rustig op de campus. Maandag en dinsdag is de school ook nog dicht vanwege feestdagen. Veel studenten zijn daarom richting hun ouders vertrokken. Gelukkig zijn er ook een aantal gebleven!
Vanavond ga ik met Kính (met wie ik al eerder op het terras zat) en een aantal van zijn vrienden eten in de stad. Op deze manier ontdek je gelijk veel meer van de mensen en cultuur hier in Vietnam.

Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte van alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt!

Liefs,
Iris

1. Koos:
    Hoi iris,
    Ja dat wennen is iets waar je jezelf tegenkomt. Maar je ziet maar dat er dan toch weer situaties ontstaan waar je wat aan hebt. Zo maar mensen tegenkomen die ook nieuwsgierig zijn. Het is geven en nemen en je kunt na enkel dagen nog niet alles overzien. Nu onderneem je zelf al dingen en zijn er al mensen waar je enigszins op terug kunt vallen. Dit geeft rust en vertrouwen lees ik tussen de berichten door. Nou Iris ga lekker door op deze manier Volgens mij komt het allemaal goed. Succes en maak er wat van.
  2. Wouter en Marloes:
    30 april 2017
    Lieve Iris, Precies een week geleden zat je in het vliegtuig, en kijk eens wat je allemaal al in een week hebt meegemaakt. Het is niet zo vreemd dat je enorm moet wennen aan de totaal andere wereld waarin je nu leeft en natuurlijk had je dit veel liever samen met Daan willen beleven; maar dat komt nog ! Ik vind het knap dat je toch zelf op mensen bent afgestapt en dat er al leuke nieuwe vriendschappen zijn ontstaan. Ook dit zijn leerzame ervaringen en zal je er als persoon alleen maar sterker door worden!
    Maar Iris, volgens mij ga je het nu al steeds leuker vinden en voel je je gelukkig minder eenzaam. We denken aan je en we zijn trots op je !! Een zoen en een hele dikke knuffel
  3. Wouter:
    30 april 2017
    Weer een mooi verslag Iris! Het beleven en verwerken van zulke moeilijke momenten zal je sterker maken en is weer een stukje waardevolle bagage voor de rest van je leven. Fijn dat je nu mensen hebt getroffen om dingen mee te ondernemen!
  4. Daan:
    30 april 2017
    Super mooi geschreven Iris! Goed om te lezen dat je weer aan het genieten bent! Ik had ook niet anders verwacht :). Het is even je draai vinden, maar dan komt het ook goed!

Liefs!
  5. Oma Alie en opa Klaas:
    Oma en Opa:
    Wat een belevenissen in een week! Het is geen wonder dat je je dan even heel erg op jezelf teruggeworpen kunt voelen. Toch heb jij je er goed doorheen geslagen en dit vinden wij heel knap van je. Bedankt voor je verhaal, wij leven met je mee. Je krijgt een heel dikke knuffel van ons.
  6. Oma Anke:
    30 april 2017
    Goh Iris, wat een goed verhaal; ik voel met je mee. Maar je doet 't prima hoor en je bouwt mooi nieuwe contacten op. Knuffel.
  7. Riny:
    30 april 2017
    Niet te geloven wat je in een week meemaakt. Het lijkt alsof je al veel langer weg bent. Maar wat heerlijk om te horen dat je een beetje begint te wennen en al leuke mensen ontmoet waar je leuke dingen meedoet. Het wennen aan het klimaat zal wel ietsjeslanger duren.......Ik geniet van je verhalen, foto's en filmpje. Dikke knuf Riny
  8. Jenny:
    30 april 2017
    Lieve Iris, wat een mooi schrijven van je en wat doe je het goed!
    Ik heb respect voor je, je gaat niet bij de pakken neer zitten maar pakt de zaken aan, al is het soms even slikken! Toppie hoor.
    Wij vinden je een kanjer! Dikke kus!
  9. Annemiek:
    1 mei 2017
    Lieve Iris,
    Het begin is het moeilijkst denk ik, en dat heb je hartstikke goed aangepakt zeg. Ik kan me dat eenzame gevoel goed voorstellen! Stoer om op zo'n groepje af te stappen en een praatje aan te knopen hoor, en ook nog in te Engels allemaal. En het is geweldig dat je een fiets geregeld hebt en nu gewoon in je uppie naar het winkelcentrum fiets in dat chaotische verkeer. we vinden het erg leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen. Hou lekker vol; na moeilijke momenten komen ook weer leuke gebeurtenissen! En die schijn je later het best te onthouden zeggen ze :-)
    Dikke knuffel, Annemiek
  10. Frank:
    2 mei 2017
    Lieve Iris, ik sluit me helemaal aan bij alle lovende woorden hierboven. Wat doe je het goed, en wat schrijf je geweldig! Ik volg je belevenissen met veel interesse en plezier! Liefs, Frank
  11. Els:
    3 mei 2017
    Ha Iris ! Eindelijk kan ik je weer volgen na wat internetproblemen . En eerst van hàrte gefeliciteerd met je verjaardag ! Weet dat er op afstand vast véel familie en vrienden aan je denken en bewondering hebben voor je . Ik ben ervan overtuigd dat de moeilijke momenten minder worden en al deze ervaringen enorm verrijkend zullen zijn voor je latere werk en je visie op het leven in het algemeen . Ik denk aan je . Liefs !!